Energetikai tanúsítás és szabályozása

Az elkészítésre vonatkozó előírások

Információk ikon

Energetikai tanúsítvány az adásvételi szerződésben

Az ingatlan adásvételi (illetve bérleti) szerződésének aláírásakor az alábbiak szerint kell eljárni:

az eladónak vagy a bérbeadónak a szerződés megkötésének napjáig be kell mutatnia a tanúsítványt vagy annak másolatát a leendő vevőnek vagy bérlőnek, és legkésőbb a birtokbaadás napjáig át kell adnia a tanúsítványt vagy annak másolatát a vevőnek vagy a bérlőnek.

A 176/2008-as kormányrendelet írja elő az energetikai tanúsítást az eladásra kerülő építményekre, és a fenti szövegrész szerepeltetését a szerződésekben.

A tanúsítvány szerepe a földhivatali bejegyzésben

A földhivatal munkáját szabályozó, az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény felsorolja, hogy miket kell tartalmaznia az adásvételi szerződésnek, a tulajdonjog átírásához. (Részletesebben a 32. §-t érdemes elolvasni.) Az energetikai tanúsítvány nem szerepel a listán, így a földhivatalhoz nem kell benyújtani azt. Azonban az elkészítés ettől függetlenül is kötelező: ha a szerződésben nem szerepel a fentebb idézett szöveg a tanúsítvány "HET" azonosító kódjával, akkor a szerződés tartalmi hiányossága jogszabályt sért.

A HET azonosító kód

Hiteles tanúsítvány azonosító kóddal

Az elkészült energetikai kalkulációkat fel kell tölteni az Országos Építésügyi Nyilvántartásba, ahol statisztikai célokra tárolják azt. Ha a számítás feltöltésre került, kap egy egyedi azonosító kódszámot: ez a HET azonosító. Az egyedi sorszám alapján egyszerűen ellenőrizhetjük a tartalom valódiságát és a tanúsító jogosultságát a nyilvántartásban.

Kik végezhetik az energetikai tanúsítást?

Szakirányú mérnök végzettségű, tanúsítói jogosultsági vizsgával rendelkező személyek, akik vagy a mérnöki vagy az építész kamarai névjegyzékben szerepelnek. A 244/2006. (XII. 5.) szakmagyakorlásról szóló kormányrendelet pontosan leírja a kritériumokat.

Pályázathoz is szükséges

A tanúsításra szükség van energetikai pályázatokhoz is. Ha a tulajdonos állami támogatásból szeretne korszerűsítést végeztetni ingatlanján, igazolnia kell, hogy a fejlesztés tényleges energiamegtakarítást eredményez. A gyakorlatban ez úgy zajlik, hogy a szakértő mérnök elvégzi az épület besorolását a jelenlegi és a tervezett állapotra is. A két számítás különbsége megmutatja a javulás pontos értékét, amelyet a pályázat elbírálói figyelembe vesznek a döntés során. Ha Ön is részt kíván venni az Otthon Melege Programban vagy más támogatást venne igénybe, várjuk jelentkezését, és egyedi árajánlatot küldünk Önnek a munkára.

Mikor kell az energetikai tanúsítvány?

Legkésőbb az adásvételi szerződés aláírásáig el kell készíttetni. A rendelet azt írja elő, hogy a szerződésben már szerepelnie kell az adott tanúsítvány HET számának, illetve a vevő/bérlő részére egy példányt át kell adni.

Érvényességi idő

Az energiatanúsítvány a kiállítástól számított 5 évig érvényes, ha a rendeleti követelmények nem szigorodnak, illetve az ingatlanon nem végeznek energetikai minőséget befolyásoló átalakítást. Elvileg egy kazáncsere vagy egy nyílászáró csere is érvénytelenné teszi a lakás zöldkártyát, de értelemszerűen csak akkor lesz újra szükség rá, ha az ingatlant újra eladják vagy bérbe adják. Ha már egyszer elkészült a kalkuláció az ingatlanra, az új állapotnak megfelelően egyszerűen javíthatók a számítások, így érdemes az eredeti tanúsítót megbízni a munkával.

NÉZZE MEG ÁRAJÁNLATUNKAT